Galerie SANAA / DE SCHREEUWLELIJK en de fluisteraar
Roland Sohier en Maarten Dekker
Net als hun persoonlijkheden nemen de olieverfschilderijen van Roland Sohier en Maarten Dekker uiterste posities in. Die werken gaan in de tentoonstelling een confrontatie aan, ze schuren, botsen en geven nieuwe inzichten. De tentoonstelling De schreeuwlelijk en de fluisteraar opent 18 juni van 12 – 18 uur met om 16 uur een optreden van Roland Sohier en Uli Kürner.
Maarten Dekker: zigzagstoel
De werken van Maarten Dekker (1986) zijn gebaseerd op twee beroemde stoelen: de Zigzagstoel en de Rood-blauwe stoel – iconische ontwerpen die hun bekendheid mede ontlenen aan de vele reproducties ervan. Maartens werk is een reactie hierop, maar niet enkel een herhaling; de plat-geworden iconen zijn juist weer leeggemaakt, tot een soort nulpunt gebracht, om er vervolgens weer reliëf en beweging in te brengen. Het schreeuwerige maakt ruimte voor de stille kwaliteiten.
Werk van Maarten Dekker is vooral in en rondom Utrecht getoond. Hij geeft les aan de HKU Utrecht, en was mede-initiator van het kunstenaarsinitiatief Das Spectrum.
Roland Sohier: een nieuwe uitdaging
Roland Sohier (1950) is bekend om zijn grote, verhalende houstskool- en pasteltekeningen die; zoals hij zelf zegt “hun licht laten schijnen over de menselijke toestand”. In deze tentoonstelling toont hij voor het eerst een selectie van schilderijen met olieverf op linnen, een nieuwe uitdaging voor Sohier.
Werk van Roland Sohier is opgenomen in diverse particuliere- en bedrijfscollecties Centraal Museum, Museum Boijmans van Beuningen, Teylers Museum, Museum Jan Cunen en Collectie Ministerie Buitenlandse zaken.
In your face versus geheimzinnig
Sohier en Dekker hebben grote, wederzijdse waardering voor elkaars werk. Waar het werk van Roland in your face is, en speelt met figuratie, is het werk van Maarten eerder geheimzinnig, sober en abstract. Beiden zoeken hun inspiratie in beelden uit de geschiedenis; Roland verbindt deze beelden met tekeningen naar ‘bewegend model’, terwijl Maarten de zigzagstoel van Rietveld fileert en tweedimensionaal abstract weergeeft. Ze richten zich beiden met hun werk tot de wereld, en worden gedreven door het contact met de toeschouwer. Wij vinden het spannend. Jij ook?