Terug

Benine Du Toit

Grafiek, Schilderkunst, Tekenkunst
Scrum, 2020

Scrum, 2020

Houtskool en olieverf op MDF

L 122 cm x B 160 cm

Momenten van chaos tijdens verschillende protesten en rellen waar mensenmassa’s bij betrokken waren in Zuid-Afrika.

He didn’t belong, 2020

He didn’t belong, 2020

Houtskool en olieverf op MDF

L 122 cm x B 160 cm

Momenten van chaos tijdens verschillende protesten en rellen waar mensenmassa’s bij betrokken waren in Zuid-Afrika.

All the same, 2018

All the same, 2018

Houtskool, gum en acryl op MDF

L 60 cm x B 80 cm

Crowded, 2018

Crowded, 2018

Houtskool en gum op MDF

L 60 cm x B 40 cm

Onderdeel van de 'Crowded' serie. De portretten zijn verdachten en slachtoffers van de aanslagen op boerderijen in ZA.

Crowded, 2018

Crowded, 2018

Houtskool en gum op MDF

L 60 cm x B 40 cm

Onderdeel van de 'Crowded' serie. De portretten zijn verdachten en slachtoffers van de aanslagen op boerderijen in ZA.

Biografie

NL

Geboren in het conservatieve Apartheid Zuid-Afrika, maakte Benine du Toit deel uit van de jongere generatie die werd geconfronteerd met de complexe, harde werkelijkheden van haar geboorteland. Sociale, politieke, culturele en etnische verschillen zorgen voor grootte spanningen, polarisatie en conflict. Iedereen leeft in zijn eigen realiteit en angst voor de ander, iets wat in toenemende mate ook in de rest van de wereld en Nederland gebeurt. Benine verkent emotionele ervaringen, zowel persoonlijk als collectief, door alledaagse gebeurtenissen van deze moeilijke thema's over Zuid-Afrika, het gebruik van verschillende media, hoe het zich verhoudt tot - en wat het oproept bij de kijker. Benine maakt gebruik van scenes en foto’s uit politiearchieven en mediaplatforms, fragmenten van realiteit. De rauwheid, ruwheid en expressiviteit van haar media, houtskool in combinatie, verf en reliëfdruk, is onvoorspelbaar en prikkelend.

EN

Born in conservative Apartheid South Africa, Benine du Toit was part of the younger generation confronted with the complex, harsh realities of her native country. Social, political, cultural, and ethnic differences cause high tensions, polarization and conflict. Most live in separate realities and fear of the other, something that is increasingly happening in the rest of the world and the Netherlands. Benine explores emotional experiences, both personal and collectively, through everyday incidences of these trying themes surrounding South Africa, the use of mediums, how it relates to- and what it evokes in the viewer. She uses scenes and photos from police archives and media platforms, fragments of reality. Working with charcoal, paint and relief printing, the rawness, roughness, and expressiveness of the combined mediums are unpredictable and provocative.

Contactgegevens

footer anchor