Moving Gallery / Verslaafd aan Oneindigheid
Jaap Godrie gebruikt figuratieve schilderijen om verslavende ideeën uit te beelden. Ideeën die ons denken in hun greep houden maar zelf vaak onzichtbaar blijven. Zijn schilderijen maken deel uit van ‘Verslaafd aan Oneindigheid’, het succesvolle boek dat hij samen met Walter Breukers maakte. De originele werken zijn nu voor het eerst te zien in de Moving Gallery Utrecht.
Als je de omslag van het boek Verslaafd aan Oneindigheid leest, is het amper te geloven dat het vóór de Coronapandemie en de inval in Oekraïne is geschreven:
‘We leven in een vreemde tijd. Tot voor kort leek er nog geen vuiltje aan de lucht. Nooit eerder was de mens zo veilig, zo rijk en zo gezond. Tegenwoordig haasten we ons van crisis naar crisis en vrezen we het allerergste. Hoe heeft het zover kunnen komen? Waar is het misgegaan? Breukers en Godrie laten zien dat onze problemen ver teruggaan en voortkomen uit een almaar groeiende verslaving aan één idee: Oneindigheid. Nu is de tijd om af te kicken.’
In dit actuele licht brengt Moving Gallery de expositie ‘Verslaafd aan Oneindigheid’ van kunstenaar-historicus Jaap Godrie en filosoof-biomedicus Walter Breukers. Een tentoonstelling waarin ons verlangen naar steeds meer, groter en beter centraal staan. De schilderijen zijn daarmee portretten van levensgevaarlijke gedachten.
Galeriehouder Arnoud van Mosselveld over het werk van Godrie: ‘Ik vind het fascinerend hoe Jaap de traditie van schilderkunst inzet om hedendaagse ideeën zichtbaar te maken. Hij beeldt een abstract idee figuratief uit. Zodoende komen in zijn olieverfschilderijen deze beide werelden samen. Het is hedendaags werk dat op het eerste gezicht klassiek oogt. Werk dat ons bij nadere beschouwing op het verkeerde been blijkt te zetten.’
Moving Gallery heeft met deze schilderijen een primeur in huis. Dit is namelijk de eerste keer dat ze publiek te zien zijn. Daarnaast toont de galerie ook nieuw werk van Godrie en Breukers, waaronder een raadselachtige korte film, die misschien wel de sleutel tot de expositie vormt.